Sunday, July 14, 2013

Biskut oat yang rangup

Kuih apa nak buat ni? Ni soalan saya pada diri sendiri.

Teringat raya masa kecil2 dulu. Mak buat kuih murah-murah je tapi kami adik beradik suka. Meriah rumah dengan bau cookies yang harum menawan. Terasa betul mood nak beraya. Kami semua tak kaya tapi kenangan yang macam tu menjadikan kami kaya dengan perasaan. Tau bagaimana nak appreciate perkara yang berlaku dalam hidup kita. Rasanya kami lebih kaya dengan perasaan.... bukan perasan ok! Bestkan satu rumah bau cookies dibakar...memng terasa suasana raya.

Meh sini, dalam sibuk2 pening fikir kuih apa nak buat, teringat lah saya dengan oat yang berlambak kat rumah ni.  Lebih baik saya buat biskut oat!  Kurang sikitlah bebel En suami bertanya bila nak habiskan oat ni.  Ingatkan nak diet makan oat untuk breakfast tapi nasi lemak dan roti canai jugak yang dicari!

Inilah hasilnya...walla....




Bahan-bahan

200 grm mentega
80 grm gula aising
1 camca teh esen vanilla
125 grm tepung gandum
60 grm tepung beras
130 grm oats,  resepinya kata rolled oats tapi saya guna oats biasa jek.

CARA MEMBUATNYA :
1. Mentega,  gula aising dan esen vanilla dipukul sehinga sebati. Saya putar sekejap low speed dalam 1 minit je.
2. Gaulkan oat, tepung gandum dan tepung beras dalam bekas lain. Tepung tu saya ayak dulu, tak ayak pun tak apa kot. Masukkan sikit2 kedalam adunan mentega.
3. Uli menjadi doh dan balik dgn plastik dan simpan dalam peti ais sekejap dalam 20 minit.
4. Keluarkan doh, bentukkan bulat-bulat dalam sebesar ibu jari. Saya guna sudu pengukur 1tsp, baru saiznya sekata.
5.  Susun atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega dan tekan sedikit doh tadi dengan garfu.
6. Sapukan kuning telur di atas biskut ni .
7. Bakar dalam oven pada suhu 175`C selama 20 - 25 minit.
8. Sejukkan biskut. Simpan dalam bekas kedap udara.

Best biskut ni, rangup dan tidak manis sangat.

Cubalah....


Kuning telur tu jangan sapu banyak2, nanti jadi macam kat atas,  tak berapa nak cantik.

No comments:

Post a Comment