Sunday, July 7, 2013

almond London yang rangup

Teringin nak makan biskut almond London yang rangup. Selalunya saya beli je tapi hari ini ambitious sikit. Saya buat sendiri!  Kalau raya biasanya memang biskut ni saja yang boleh masuk walaupun perut dah penuh. Tapi tengok cara jugalah. Saya suka yang ringan dan rangup. Coklat nya tak suka manis sangat.

Inilah hasil air tangan saya hari ini. Yang penting sedap. Percayalah, resepinya mmg buat biskut sangat rangup. Saya sangat-sangat suka!






Meh..camni lah cara buat dia.

Bahan2

250 gm mentega
125 gm gula halus
1 biji telur
1 tsp esen vanilla
50 gm serbuk badam
Kacang badam yang dipanggang secukupnya.  Cara nak panggang boleh masukkan dalam oven panas 200ºC selama 5 hingga 10 minit; ataupun goreng tanpa minyak dalam kuali.

☆di ayak bersama

☆200 gm tepung jagung
☆300 gm tepung gandum
☆2 sudu tepung beras, kalau tak ada pun tak apa
☆1 tsp baking powder

★untuk hiasan

badam cincang , secukupnya
600 gm coklat masakan, cairkan secara double boil bersama
200 gm butter;  boleh tambah kalau coklat masih pekat.
(Tak tau double boil?  Didihkan air dalam periuk kecil, letakkan mangkuk tahan panas atas periuk tu, dan masukkan coklat dan butter atas mangkuk tersebut.  Tunggu lah dengan sabar ye, sampai semua coklat cair)


Cara-cara

1. Pukul mentega dengan gula hingga kembang.
2. Masukkan telur, esen vanilla dan pukul sekejap.
3. Masukkan serbuk badam, kali ni sebati kan dengan senduk je.
4. Masukkan bahan tepung yang diayak tadi sedikit demi sedikit. Bila dah kental, gunakan tangan je untuk menguli sehingga memebentuk doh.
5. Cubit sedikit doh dan masukkan kacang badam ke dalamnya.  Untuk mendapatkan bentuk yang lebih serupa, saya scoop dengan sudu pengukur 1tsp. Dengan cara ini besar doh agak sekata. Bentukkan menjadi bentuk lonjong.
6. Susunkan dalam dulang pembakar.  Jangan rapat2 sangat.
7. Bakar dalam oven dengan suhu 200ºC selama 20 minit.  Jangan lupa panaskan oven dulu. Kalau tak,  biskut tak cantik.
8. Keluarkan apabila sudah masak.  Sejukkan.

★untuk menghias, ada dua cara yang saya selalu guna.

1. Letak biskut dalam mangkuk kertas berwarna coklat.  Pipe kan coklat atas biskut sampai cover semua biskut. Taburkan kacang badam cincang.
2. Ataupun celupkan biskut tersebut gunakan penyepit dan letakkan dalam mangkuk kertas comel. Ni nak kena pakar sikit.

Tapi dua2 cara ni senang je kan.. kadang2 saya buat biskut dulu, dan saya simpan dalam bekas kedap udara.  Bila diperlukan baru celupkan dalam coklat.

 Cubalah.. anda pasti teruja!!

No comments:

Post a Comment