Friday, May 24, 2013

Tofu telur yang tersangat sedap..

Tofu telur ini kegemaran Nadiah. Setiap kali kami makan tengahari di Restoran Kampungku dia mesti mengambil lauk ini. Pernah dia suruh saya masak tapi saya ni manalah reti masak sangat. Lebih-lebih pun selalu masak sambal ayam 'minyak' kegemaran adik. Itupun jarang-jarang saya buat sebab adik duduk asrama.  Tinggal Nadiah aje dirumah ni, so, selalunya kami makan di kedai je.

Tiba-tiba terdetik pulak hati ni nak mula memasak lauk kegemaran anak-anak. Nanti bila saya dah tua betul, takut tak ada apa kenangan masakan sedap yang dibuat oleh saya untuk anak-anak. Macam kami adik beradik selalu teringat kari mak masak... teringat kuih koci labu,  dan yang paling best ialah kuih badak berendam yang saya rasa tiada tolok bandingan sedapnya di dunia ini.

Well, this is my second try, first time buat hari tu memang laku. Tapi masa tu tak ada tepung jagung,  saya ganti dengan tepung gandum. Hasilnya masih boleh tahan. Saya juga tak guna sos tiram, sos yang itu memang saya tak berapa suka. Sebagai ganti saya guna 'Maggi seasoning'. Nak lagi sedap tambah minyak bijan sedikit dihujung masakan tersebut. Tapi macam biasa, buat orang yang jarang2 ke dapur seperti saya ni, nak beli benda2 tu semua memang membazir sebab nanti bukannya guna lagi. Namun saya puas hati sebab Nadiah makan berselera kali ini.

Jom tengok gambar. Nilah rupa tofu bila dihidangkan.




'Terpekat'sikit kot, so kena tambah air sikit ni.





TOFU TELUR

2 tube tofu telur
1 ulas bawang putih, diketuk
Minyak untuk menggoreng
2 sk tepung jagung, campur dengan 1 sb air dibuat pes
1 1/4 cawan air
Sedikit Maggi seasoning,  boleh ganti dengan 2 sb sos tiram
Sedikit lada putih
5 tangkai daun sup,  daun bawang pun boleh
1 biji telur, dipukul.
Garam secukup rasa

1. Tofu dipotong nipis dan digaul dengan tepung jagung supaya tidak melekat.
2. Panaskan kuali dengan minyak sedikit dan goreng tofu sehingga kekuningan. Asingkan.
3. Tuang minyak menggoreng dalam bekas lain.  Tinggal kan dalam 2 sb sahaja.
4. Tumiskan bawang putih hingga naik bau.
5. Masukkan air dan masukkan pes tepung jagung dan garam, kacau sehingga agak likat.
6. Sebelum mendidih, masukkan telur yang dipukul tadi. Kacau sebati.
7. Masukkan tofu. Biar mendidih.
8. Masukkan daun sup dan angkat.

Selamat mencuba.




No comments:

Post a Comment