Saturday, May 25, 2013

Spaghetti bolognese untuk dinner malam ni..

Nadzmi, anak sulung saya baru saja balik dari MRSM JB, dan saya saya teringat makanan kegemaran dia.... spaghetti bolognese bila suami cadangkan makan ringkas je malam ni. Tapi saya malas nak cadangkan apa2. Badan sungguh tak larat.

Actually badan penat sebab baru balik dari menghadiri majlis perkahwinan anak saudara suami di Batu Pahat.  Cuaca sekarang memang panas betul,  jadi bila dah sampai rumah ni rasa memang nak cari bantal je.  Memancing tahap kelaparan mereka. .. saya tanya suami dan anak2 dengan berkata mereka pasti masih kenyang lagi. Ahhh! Jawapan 'kenyang' yang saya tunggu tak ada malah beriya mereka kata mereka dah lapar balik.

Saya mengajak mereka makan di luar seperti selalunya... tapi suami kata tak larat. Dan dia mencadangkan supaya masak spaghetti sahaja... tambah dengan daging cincang. Adoiyai,  malas betul.


Ya, saya menggunakan sos botol sahaja sebab semua dah ada dalam sos botol tu. Teringin nak buat from scratch tapi dengan tahap 'kemalasan' yang ada ni, memang sos botol paling senang.  Kami sekeluarga suka Prego wild mushroom.  Dek kerana saya dah berjanji dengan diri sendiri yang saya akan masak yang terbaik untuk keluarga,  saya tambah bahan lain sedikit.



Jom layan resepinya..

SPAGHETTI BOLOGNESE BAHAGIA



1 paket spaghetti
1 botol spaghetti sauce Prego Wild Wild Mushroom
1 cawan daging,  dicincang dan diletakkan secubit garam
3 ulas bawang putih, dicincang
3 ulas bawang kecil merah, dicincang
1 sb minyak masak
Garam secukup rasa


1. Didih kan air dalam periuk yang boleh muat semua spaghetti.
2. Setelah mendidih, rebus spaghetti sehingga masak, biasanya dalam 15 minit.
3. Setelah kenyal masak 'al dante', angkat dan toskan.
4. Untuk sosnya, panaskan minyak dalam kuali.
5. Masukkan bawang putih dan tumis sehingga naik bau.
6. Masukkah bawang merah dan tumis sehingga layu.
7. Masukkan daging cincang dan goreng sehingga masak.
8. Masukkan sos dan didihkan. Saya campurkan 1/2 cawan air supaya sos tak terlalu pekat. Letakkan garam secukup rasa.
9. Angkat dan hidangkan.
10. Jangan lupa menambah sedikit butter pada spaghetti yang masih panas untuk mengelakkan spaghetti melekat. Butter juga buat spaghetti lebih sedap.






Macam mana?  Nak cuba? Ini adalah resepi pasti jadi... :), resepi orang malas.

No comments:

Post a Comment