Thursday, May 23, 2013

My debut cake... red velvet yang mabeles!!!

Teruja dengan blog masakan. Dah lama nak ada sesuatu medium yang menggahkan apa yang saya suka.

Ok, my first try buat kek red velvet. Sebenarnya, suka tengok Rainbow cake tapi rasanya dengan ilmu yang sangat cetek seperti sekarang ini,  saya tak mampu membuat kek ini lagi. So saya mulakan dulu dengan kek red velvet ni... bolehlah....





Merahnya memang jadi, resepinya kata 1 sudu besar pewarna merah, saya letak 3...hahaha.

Frosting dia kurang menjadi, tapi Nadiah suka, mungkin sebab dia manis, saya tambah susu pekat manis sedikit..memandai2 je, tu agaknya yang membuat dia tak jadi sangat. Ada kawan bagi resepi frosting ni dan saya dah cuba makan frosting dia, memang sedap dan berkerim, tak memualkan, tapi nak kena selak balik message yang lama2 ni yang malas sikit..





Rupa macam bantal pun ada kan? Saya baca kalau nak kek naik gebu leper, kena slow baking, oven tak boleh panas sangat... nanti saya cuba dan tunjukkan hasilnya ye..

Untuk resepinya,  nanti saya post kan. Terlupa nak salin tadi.. :)

Ni resepinya...

RED VELVET CAKE

1/2 cawan shortening, saya beli di Tesco je
2 biji telur
1 1/2 cawan gula pasir
2 1/4 cawan tepung gandum,  diayak
2 sb serbuk koko
3 sb pewarna merah
1 sk garam
1 sk vanilla
1 sb baking soda
1 sb cuka makan
1 cawan buttermilk, boleh juga diganti dengan campuran 1 cawan susu segar dan 1 sb cuka makan, dan dibiarkan 'berehat selama 10 minit)

Untuk icing

1 cawan susu segar
1 cawan butter, mesti guna butter untuk lebih sedap
1 cawan gula pasir
1 sk vanilla
3 sb tepung gandum


1. Pukul shortening, gula dan telur sehingga kembang.
2. Campurkan serbuk koko dan pewarna membentuk pes dan campurkan dengan shortening tadi.
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit,  juga masukkan garam dan vanilla dan buttermilk.
4. Campurkan pula baking soda dan cuka membentuk pes dan masukkan dalam adunan.
5. Pukul hingga sebati.
6. Sapu minyak atau mentega pada loyang supaya kek tidak melekat.
7. Bakar dalam 2 loyang 8 inci dan bakar selama 45 minit dalam kepanasan 160 darjah Celsius
8. Keluarkan dan biarkan sejuk sebelum di sapu dengan icing.

Untuk icing

1. Masak susu dengan tepung sehingga pekat.  Jangan sampai mendidih. Sejukkan.
2. Pukul butter dan gula pasir sehingga kembang.  Campurkan vanilla.
3. Campurkan pula campuran sudu dan tepung tadi.
4. Putar seperti membuat whipped cream, atau putar sehingga gebu. Saya campurkan juga dengan 2 sb susu pekat manis untuk lebih sedap berkerim gitu...





No comments:

Post a Comment