Saturday, May 25, 2013

Nasi lemak

Pagi ni buat nasi lemak sambal sotong.  Sebenarnya nasi lemak yang paling saya suka ialah nasi lemak beserta dengan sambal ikan bilis garing atau pun sambal kerang. Selalunya sebelum pergi kerja selalu singgah nasilemak2u.com ataupun nasi lemak kakak depan Public Bank. Kakak tu dah tak jual lagi dah... tu yang frust!

Nasi lemak pagi ni biasa2 je, ramai dah yang tau resepi nasi lemak ni. Saya letak daun pandan, garam dan sedikit mentega supaya nasi tu berbau wangi dan enak. Lepas tu hidangkan atas daun pisang. Pagi2 lagi dah memotong pelepah pisang dan layurkan sedikit atas dapur gas.  Hubby tengok senyum je.. ingat saya dah kena sampuk,  masak nasi lemak beriya-iya.

Nasi lemak kali ini saya makan dengan nugget ayam, telur rebus, timun dan hirisan tomato.  Saya tak buat ikan bilis sebab anak-anak tak suka sangat.


Sambal sotong saya pun ringkas je kali ni. Cuma lada, bawang, garam dan air asam jawa besera dengan sotong yang saya potong bulat. Tak taulah orang lain, tapi saya goreng bawang tu sampai kekuningan baru saya letak lada. Saya letak garam awal-awal dan  bukan dah nak hujung masakan supaya rasa garam tu sebati.  Goreng sambal sampai keluar minyak. Saya letak santan sikit, ni petua dari mak. Yum..yum

Nilah hasilnya...



Makan dengan kuih ni yang saya dapat dari rumah orang kahwin semalam. 

Tak tau orang lain panggil apa, tapi saya panggil kuih telinga keling.  Susah jugak nak explain kat nadzmi kenapa dipanggil sebegitu namanya,  saya cuma boleh cakap ianya menyerupai telinga orang India jika mereka memakai anting-anting yang berat. 

Hidang nasi lemak ni dengan air milo panas atau teh tarik. ... Gerenti mak mertua lalu pun tak nampak. .. :)

No comments:

Post a Comment